zondag 27 april 2008

“Mijn vriend voelt zich meer Belg dan Afrikaan”

- De vriend van Leen voelt zich als Ghanees volledig thuis in België -

Leen en haar vriend zijn een droomkoppel. Hoewel hij van Ghana is en zij Belgische, begrijpen ze mekaar als geen ander. Toch wilde ik graag weten hoe zij omgaan met de cultuurverschillen en hoe ze mekaar überhaupt ontmoet hebben. En daarom ging ik eens praten met Leen om op deze manier meer te weten te komen over hun relatie.


Is jouw vriend in Ghana of in België geboren?
Hij is geboren in Ghana en pas toen hij elf jaar was, is hij samen met zijn moeder naar België gekomen.


Hoe hebben jullie mekaar ontmoet?

Ik ben ooit eens gaan kijken naar een voetbalwedstrijd van Beerschot omdat ik één van hun spelers kende. Die jongen had me al dikwijls gevraagd of ik niet eens wou komen kijken en uiteindelijk ben ik dan toch gegaan. Eigenlijk was dat nog eerder to
evallig omdat een vriendin van me toevallig een kaart voor een die wedstrijd op overschot had. Na de match ben ik samen met een andere vriend, die ik was tegengekomen in de tribune, op zoek gegaan naar die vriend van ons die bij Beerschot speelde. Maar toen we binnenkwamen in de kantine zag ik mijne huidige vriend staan en ik was meteen verkocht. Ik vond het een erg knappe jongen, maar had nooit verwacht dat hij interesse in mij zou hebben en dus dacht ik er niet meer verder over na. Maar aangezien wij heel wat gemeenschappelijke vrienden hebben, is hij via via aan mijn nummer geraakt en heeft hij mij op een dag een sms’je gestuurd. Hoe het daarna met ons is verlopen hoef ik je niet meer te vertellen!

Spreken jullie onderling Nederlands of Frans?

Wij spreken gewoon Nederlands onder mekaar.

In West-Afrika is het vaak zo dat vrouwen meer werk verrichten dan mannen. Is dat bij jullie ook zo?
Dat is best wel een moeilijke vraag hoor! Ik denk dat het bijna hetzelfde is als bij ons, hoewel ik moet zeggen dat moeders daar toch wel een grote en belangrijk
e plaats innemen in de familie. Ik denk toch wel dat vrouwen in Afrika echt bekeken worden als de persoon die het hele gezin goed laat functioneren en dus eigenlijk bij mekaar houdt.

Zijn er opvallende verschillen qua cultuur bijvoorbeeld op gebied van feestdagen?
Er zijn niet echt veel verschillen aangezien hij uit het katholieke gedeelte van Ghana komt, Dus feestdagen enzovoort zijn praktisch hetzelfde. Uiteraard zijn er altijd wel kleine verschillen in verband met traditie, maar daar merk ik in ieder geval niets van. Ik denk dat er wel kleine verschillen bestaan rond het huwelijk. Volgens mij -maar ik ben hier helemaal niet zeker van- moet de jongen in Afrika nog echt naar de vader van een meisje toe stappen, uit respect dan, om zogenaamd toestemming te vragen om met haar te mogen trouwen. Maar echt opvallende, beslissende verschillen bestaan er eigenlijk niet. Misschien komt dat doordat hij zich eerder gedraagt als een Belg en niet zozeer als een Afrikaan.

Merk je soms van die typische Afrikaanse eigenschappen in het karakter van jouw vriend?
Ik vind in ieder geval wel dat Afrikaanse kinderen heel snel volwassen moeten worden. Al op zeer jonge leeftijd leert men de kinderen zelfstandig werken enzovoort, wat bij ons toch net iets minder het geval is. Mijn vriend kent bijvoorbeeld heel veel op gebied van het huishouden doen, terwijl dat bij Belgische jongens naar mijn mening toch wel minder het geval is.

Heeft jouw vriend hier familie of zijn zij nog in Ghana?
Hij heeft hier heel weinig familie. Het grootste gedeelte van zijn familie woont
nog in Ghana natuurlijk.

Heeft hij nog veel contact met zijn familie in Ghana?
Ik denk het wel, maar dan vooral telefonisch contact.


Heb jij zijn familie ooit al ontmoet?

Ja. Zijn familie die in België woont heb ik al ontmoet. De familie die nog in Ghana woont, heb ik nog nooit ontmoet.



Wat vindt zijn familie van jullie relatie? Hebben zij er ooit problemen mee gehad?

Die hebben daar eigenlijk helemaal geen problemen mee. Het enige dat ze willen is dat we altijd goed zijn voor mekaar en natuurlijk dat we gelukkig zijn en blijven.


Zou je jezelf ooit in Ghana gaan wonen als hij het jou zou voorstellen?

Ik vrees van niet. Maar om eerlijk te zijn zie ik hem dat ook niet vragen aangezien de Afrikanen zelf zeggen dat hij geen Afrikaan maar wel een Belg is!

Geen opmerkingen: