zondag 6 april 2008

Interview Ransford Addo: 'als ik groot ben word ik profvoetballer'

De Ghanese voetbalspeler Ransford Addo (24) droomde er altijd van om in Europa te voetballen. Vandaag is hij al 8 jaar actief op het veld in België. Hij startte zijn carrière bij de voetbalploeg Bordeaux in Frankrijk en speelde kort nadien vele jaren voor Club Brugge. Ook in Harelbeke en Deinze heeft hij 1 jaar zijn voetbalkunsten geshowd. Nu speelt Ransford al 1 jaar, als centrale verdediger bij Royal Antwerp F.C.

Ik had altijd de droom om Europees voetbal te spelen. Het niveau van voetballen in Ghana is niet zo hoog als hier in Europa. Er zijn veel sportclubs en sportscholen in Ghana, maar de techniek die je hier leert kan je daar niet opsteken. Al de sportliefhebbers in Afrika kijken met heel veel bewondering op naar het Europese voetbal op televisie. Omdat voetbal ook in Ghana ontzettend populair is, is het voor vele een uitdaging om hier te komen spelen.

Het voetballen zit bij ons in familie en ik kreeg het van kleins af aan mee. Mijn vader is manager van een van de beste clubs in Ghana en ook mijn oudere broer, Eric Addo heeft het ver geschopt. Hij is een schitterende verdediger bij PSV Eindhoven. Ik ben zeker niet jaloers op zijn prestatie. Hij is echt een goede voetballer dus ook veel bekender als ik. Eric heeft er ook hard voor moeten werken om aan de top te komen. Dus ik mag fier op hem zijn.

Mijn broer kreeg de kans om in Europa te voetballen en ik volgde hem. En ik heb er geen seconde spijt van. Ik probeerde eerst 4 maanden bij de franse voetbalploeg Bordeaux maar de taal was een echte afknapper omdat ik geen woord Frans spreek. Daarna was ik 5 jaar bij Club Brugge, maar daar kwam ik nauwelijks aan spelen toe. Vorig jaar had ik een schitterend seizoen bij Deinze en tekende dit jaar een tweejarig contract bij Antwerp. Het is echt fijn spelen hier, er wordt goed samengewerkt en veel plezier gemaakt.

Ransford heeft nog altijd contact met zijn familie. Zijn zus, vader en moeder wonen nog steeds in Ghana maar Ransford belt ze elk weekend. Vader Addo komt zijn zonen ook regelmatig bezoeken. Vroeger miste hij zijn familie heel erg, maar nu woont hij al 8 jaar samen met zijn vriendin in Berchem en is hij het hier gewoon geworden. Moest ik terug naar Ghana gaan zou ik het hier missen, het is echt leuk wonen in België. De mensen zijn zo vriendelijk.

De broertjes en de familie Addo worden ook in hun geboorteland Ghana vaak (op straat) aangesproken. Daar staan ze bekend als “de Ghanese toppers van Europa”. De mensen uit West-Afrika volgen daar de voetbalcompetitie via het internet en kijken naar de matchen die op televisie uitgezonden worden.

Ondanks dat Ransford een grote supporter is van de AC Milan droomt hij ervan om in de Nederlandse of Engelse competitie te spelen. De sfeer en de supporters in zo’n competitie zijn nog helemaal anders als hier.

Buiten het voetbal houdt Addo zich vooral bezig met film en muziek. Ik kan me niet enkel flink uitleven op Afrikaanse muziek maar ook op R&B en Hip Hop kan ik heel moeilijk lijven stilzitten.

Of ik hier in België blijf of terugkeer naar Ghana, dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Ik hoop op dit moment maar één ding, dat we met Antwerp naar eerste klas gaan, daar waar Antwerp hoort te zijn.

Geen opmerkingen: