zaterdag 26 april 2008

“Die koele Belgen!”

Voetballer Diop is “warmere” oorden gewend

Dat sporten zit de West-Afrikanen in het bloed zit, wordt bewezen door de vele topatleten en voetballers die uit de regio komen. Elk jaar wagen enkele van hen de gedroomde stap naar Europa. Daardoor zitten er in ons nationale voetbal een paar veelbelovende talenten. Een daarvan is Diop Serigne Mor, aanvaller bij Beerschot en Senegalees van afkomst.

Waarom ben je naar België gekomen?
Ik heb het in de eerste plaats niet zelf gekozen. Ik was op rondreis door Europa, toen een Engelse ploeg (Leicester City) me opmerkte. Daarna ben ik via een transfer naar Oekraïne gegaan, waar ik als spits speelde voor Metallurg Donetsk. Ook in Oekraïne is er een contract afgesloten, waardoor ik tot het einde van het seizoen hier zal spelen. Het is dus alleen voor het voetbal dat ik hier ben, maar België bevalt me wel.
Ik heb ook al in Frankrijk gewoond en het herinnert me er een beetje aan. Natuurlijk zijn er wel verschillen in bijvoorbeeld de mentaliteit. De Fransen gaan volgens mij veel aardiger om met vreemdelingen. De Belgen kunnen soms heel koel zijn. Het taalverschil is hierin misschien een struikelblok.

Is je familie meegekomen?
Nee, mijn ouders wonen momenteel in Parijs, maar de rest verblijft nog steeds in Senegal. Ik sta wel nog voortdurend in contact met hen via telefoontjes en het internet. En elke vakantie ga ik op reis naar Senegal.

Mis je hen niet?
Ja, ik mis hen. Maar Antwerpen is niet ver van Parijs, zodat ik er een of twee keer per maand probeer heen te gaan. Daarbij helpen en steunen mijn ouders me in alles wat ik doe en vooral in mijn voetbalcarrière.

Waar zou je nog graag willen spelen?
Ik droom ervan om in Spanje te voetballen. De sport is daar meer verfijnd, meer technisch. Dat is een vorm van voetbal die ik graag zou kunnen. Daarbij vind ik dat het land iets warm en magisch uitstraalt.

Je hebt al in verschillende landen gespeeld. Waar vond je dat het leukst?
Dat vind ik een moeilijke keuze. In al de landen waar ik tot nu toe heb gevoetbald, vind ik de bevolking zeer afstandelijk. Soms lijkt het wel of ze schrik van me hebben. Maar zoals ik al zei, misschien biedt Spanje de oplossing …

Wat zijn je hobby’s naast het veld?
Vrouwen (lacht), videogames, films en ook uitgaan naar discotheken. Daarmee kan ik m’n gedachten verzetten, wat soms welkom is na een vermoeiende training.

Heb je contacten met andere Senegalezen of West-Afrikanen?
Ja, met enkele jongeren die ik hier heb leren kennen, maar ook bijvoorbeeld met de Senegalezen zoals Gueye en enkele anderen die bij FC Brussels voetballen.
Het is leuk om met hen te kunnen praten over Senegal

Het is misschien wat vroeg, maar heb je al plannen voor na je voetbalcarrière? Wil je in het buitenland blijven of terug naar Senegal gaan?
Daar heb ik nog niet over nagedacht. Ik weet ook nog niet waar ik zal zijn op dat moment. Als ik met een buitenlandse vrouw trouw, blijf ik daar misschien wel.

Wat is volgens jou de reden van je succes?
De stiptheid, de bereidheid om te werken en het feit dat ik ook met iedereen bevriend ben. Dat zijn volgens mij de drie criteria waar mensen van houden.

Heb je ambities voor de nationale ploeg van je land?
Ik heb een dubbele nationaliteit (Frans-Senegalees) dus ik kan voor allebei spelen. Maar de Senegalese ploeg interesseert me het meest. Ik wil mijn op zoek gaan naar mijn herkomst. Het Senegalese team, lijkt me daarvoor ideaal. Op die manier haal ik opnieuw de banden met mijn moederland aan. En ja, ik denk wel dat ik een kans maak om geselecteerd te worden.

Geen opmerkingen: